Kdybychom vypsali anketu o nejzajímavější vynález od doby průmyslové revoluce, možná bychom se dočkali zajímavých výsledků. Někdo by mohl vyzdvihovat automobil, televizor, mobilní telefon a další moderní vymoženosti, někdo by třeba upřednostnil docela obyčejný suchý zip nebo zipový sáček a možná, že by se tu objevilo i docela prosté ozubené kolo. Kdyby ozubená kola neexistovala, jezdili bychom stále v žebřiňácích tažených koňmi a letadlo by bylo zcela neznámým pojmem. Ozubená kola jsou tedy jednou ze základních pomůcek, které lidem usnadňují život v mnoha ohledech, a tak stojí za to se nad tím alespoň zamyslet a také si uvědomit, že základem úspěchu pohybu ozubených koleček je evolventní zub. Ano, je to tak, nebýt křivky evolventy, žádné kolo by nebylo schopno přenášet pohyb mezi soukolím a ozubená kola by nebyla ozubenými koly.
Jak se vlastně ozubená kola vyrábí? Napadlo vás někdy zaměřit se i na toto? K výrobě ozubených kol se používají například modulové frézy. Jsou to speciální nástroje, které vykonávají rotační pohyb, a tím ubírají postupně třísku v obrobku, tedy v tomto případě v polotovaru na výrobu ozubeného kola. Zuby frézy mají tvar, který vytváří drážku mezi dvěma zuby, to znamená boky drážky vyhotoví ono evolventní ozubení.
Jakmile se vyfrézuje jedna drážka, obrobek se pootočí o patřičnou rozteč a frézuje se další drážka, dokud není ozubené kolo kompletní. Modulové frézy se prodávají v několika provedeních, a to buď na klasické evolventní ozubení, anebo na výrobu ozubených hřebenů, případně pro ozubení řetězových kol. K modulovým frézám také řadíme frézy vyduté půlkruhové nebo čtvrtkruhové, anebo vypouklé. Modulové frézy patří ke strojírenským nástrojům s vyšší cenou mezi několika stovkami korun a několika tisíci korunami, proto je také na zvážení, aby se jejich pořízení vyplatilo počtem či vlastnostmi vyráběných obrobků.